Samenvatting


Hoe was het dagelijks leven honderd jaar geleden? Wat deden kinderen toen allemaal? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? Wat is een gulden en wat kon je daar in die dagen mee doen? Ga je mee terug in de tijd? Op stap met Aaltje en Bort tilt geschiedenis van het papier!

De leerlingen luisteren naar het verhaal over Aaltje en Bort, twee kinderen die ongeveer even oud zijn als zijzelf. Ze gaan vervolgens op verschillende manieren met het verhaal aan de slag: ze kleden Aaltje en Bort aan, leren werken met een stamboom, plaatsen familiefoto’s in een tijdbalk, maken rekenopdrachten over tijd en geld, en doen klusjes of spelletjes die kinderen honderd jaar geleden deden. Zo ervaren ze aan den lijve iets van het leven van toen. In Op stap met Aaltje en Bort vormt het verhaal over Aaltje en Bort de rode draad. Het brengt de geschiedenis tot leven en biedt kinderen de mogelijkheid om zich te identificeren met de twee hoofdpersonen.



Kort lessenoverzicht

  • Les 1 Aaltje en Bort: De leerlingen luisteren naar deel 1 van het verhaal. Ze tekenen de kleding van Aaltje en Bort.
  • Les 2 Wanneer leefden Aaltje en Bort?: De leerlingen werken met een tijdlijn.
  • Les 3 Bezoek aan Museum Spakenburg.
  • Les 4 Hoe komt Jet aan die gulden?: De leerlingen luisteren naar deel 2 van het verhaal. Ze doen een aantal rekenopdrachten.



Praktische informatie


We werken met een leskoffer. Hierin vind je voorwerpen die je kunt gebruiken bij les 4 nadat je een bezoek aan het museum hebt gebracht. Bij het bezoek aan het museum krijg je deze leenkoffer voor een bepaalde tijd mee. Het materiaal is met zorg samengesteld en wordt door verschillende scholen na elkaar gebruikt. Ga er dus voorzichtig mee om. Mochten er voorwerpen ontbreken of beschadigd zijn, meldt dit dan bij teruggave.

 Inhoud van de koffer:

  • 1 Aaltje en Bort spel
  • 1 prentenboek van tante Pau
  • 1 tasje met een zilveren gulden




 Lesstofvervanging


Op stap met Aaltje en Bort sluit aan bij de kerndoelen voor geschiedenis en bij de lesstof van groep 5. (In sommige methodes wordt zelfs al in groep 3 of 4 gestart met een inleiding op het thema.) Het project kan een deel van de stof in veelgebruikte geschiedenismethodes vervangen.In de voorbereidings- en verwerkingslessen komen naast geschiedenis ook tekenen, meten, rekenen, stellen, lezen en spelletjes aan bod.



Share by: